Press "Enter" to skip to content

Agents en Promoters

Artiesten die live shows willen gaan spelen die groter zijn dan de lokale kroeg krijgen al snel met agents en promoters of bookers te maken.

Promoters

Promoters zijn een onafhankelijke partij die als middleman fungeert tussen podia en artiesten. De promoter boekt de club of concertzaal, neemt contact op met de lokale pers, verzorgt de marketing (eventueel online advertenties, posters, etc), zorgt dat alles in orde is voor de avond van het optreden (kaarten, voorbereidingen voor de soundcheck en andere techniek, regelen van opening acts, enzovoorts) en zorgt er tijdens de show zelf voor dat alles soepel verloopt.

Een promoter maakt vaak vantevoren een deal met de muzikanten, waarin alle verwachte kosten voor het optreden worden meegerekend, zodat de artiesten kunnen zien hoeveel ze kunnen verwachten voor zichzelf over te houden. De promoter zal ofwel een voorafgesproken vaste vergoeding vragen, of voorstellen de ticket inkomsten aan de deur te verdelen, nadat de initiële kosten voor promotie en techniek zijn gedekt. In dit tweede geval loopt de promoter meer risico geld te verliezen als de show niet uitverkoopt, dus hij zal vantevoren de populariteit van de artiest moeten afwegen. Kijk hier voor een interessant interview met een Belgische promoter.

Bookers

In sommige gevallen heeft een zaal zelf een booker in dienst die acts voor ze boekt. De booker moet echter niet verward worden met een promoter, aangezien de booker verder geen verplichtingen heeft. Alle verantwoordelijkheid voor promotie en dergelijke valt dus op de artiest.

Agents

Een agent is verantwoordelijk voor het boeken van shows voor artiesten, of dit nou een enkele show of een hele tour is. Een agent zal een promoter benaderen over optredens, over contracten onderhandelen en samen met de promoter werken om ervoor te zorgen dat alles tijdens en om de show heen op rolletjes loopt. Wil je groene m&m’s backstage? Vraag het aan de agent en zij regelt het.