Press "Enter" to skip to content

De rol van muziekopleidingen

Waar in het verleden de enige muziekopleiding waar je heen kon gaan na de middelbare school het conservatorium was, is het aanbod tegenwoordig aannemelijk groter. Zo is er de Fontys Rockacademie in Tilburg en natuurlijk de Herman Brood Academie in Utrecht. Ook de conservatoria zelf hebben tegenwoordig naast de Jazz en Klassiek afdeling vaak ook een popafdeling, die zich richt op songwriting, performance en de ins -en outs van de moderne muziekindustrie.

Toegevoegde waarde?

Het debat over de toegevoegde waarde van deze rock -en popopleidingen raast al sinds hun oprichting. De opleidingen zouden niet genoeg succesvolle artiesten afleveren en muzikanten zouden beter al doende en met schade en schande in de praktijk wijs worden. Hier valt misschien iets voor te zeggen voor songwriting en alternatievere stijlen van muziek, maar als een vakopleiding voor sessiemuzikanten en andere industrie professionals hebben de pop academies zeker een plek. Het is tegenwoordig in onze maatschappij nou eenmaal zo dat opleidingstrajecten zijn verschoven van de praktijk naar het voortgezet onderwijs, en niet alleen in de muziek industrie.

Alternatieve paden

Toch valt er ook iets voor de zeggen dat een muziekopleiding niet zo snel het rauwe songwriting genie van een Bob Dylan of Van Morrison, of de individuele klanken van een Kate Bush of Björk zal voortbrengen. Veel bekende hedendaagse pop en rock artiesten hebben hun levenservaring dan ook buiten de restrictie van een opleiding of de muziekindustrie opgedaan, wat een zekere diepgang aan hun werk geeft. Denk aan James Blunt (zat in het leger), Damien Rice (werkte op een boerderij), Jack Johnson (was surfer en maakte films), Jared Leto (begon als acteur) en Benjamin Gibbard (studeerde scheikunde). Daartegenover staan dan weer John Mayer, Adele en Krezip, die allen een muziekopleiding volgden. Beginnende muzikanten doen er dus goed aan te kijken welk carrière pad hun helden hebben gevolgd en welke vaardigheden zei denken nodig te hebben om hun doelen te bereiken, en om daarop hun beslissingen te baseren. En anders kun je ook gewoon nog na je tweede jaar van school afgaan zoals Anouk deed.