Als we het over de muziekindustrie hebben, hebben we het meestal over de platenlabels, maar de publishers zijn minstens net zo belangrijk. Waar de labels helpen bij de productie en verspreiding van de opnames van muziek, zijn de publishers gemoeid met de intellectuele rechten op de nummers zelf. Publishers begonnen nog in de tijd voor muziek opgenomen werd en muziek voornamelijk verspreid werd doormiddel van bladmuziek. In de praktijk vallen de grootste muziek publishers tegenwoordig onder dezelfde multinationals als de drie grote labels, Sony BMG, Universal Music Group en Warner Music Group, hoewel er ook onafhankelijke publishers zijn.
De rol van de publisher
Publishers vertegenwoordigen zowel artiesten die hun eigen muziek opnemen als songwriters die muziek voor anderen schrijven. De publisher ‘shopt’ die nummers dan langs recording artists in de hoop dat ze in de smaak vallen en opgenomen worden, zodat de songwriter en de publisher royalties uitbetaald krijgen. Vaak krijgt een publisher een derde deel van de inkomsten van de nummers van een artiest die zich bij hen heeft aangesloten. Naast het regelen van opnames, mocht dat nog nodig zijn, probeert de publisher ook zogenaamde syncdeals voor elkaar te krijgen, wat betekent dat de muziek van een artiest in een reclame of een film wordt gebruikt.