Waar het vroeger zo was dat de labels een groot deel van de inkomsten uit de cd verkoop voor zich opeisten en de tour en merchandise verdiensten aan de artiesten overlieten, is dat tegenwoordig anders. Door de teruglopende inkomsten uit de verkoop van muziek en de in vergelijking nog redelijk magere inkomsten uit streaming zijn de labels altijd opzoek naar nieuwe inkomstenstromen. Daaruit is de zogenaamde 360 deal voortgekomen, waarin het label een beetje mee snoept van elke inkomstenstroom van de muzikant. De labels bieden op hun beurt aan om meer betrokken te worden in de verschillende aspecten van de carrière van de muzikant, in plaats van zich slechts te focussen op de productie en verkoop van albums en singles. Op deze manier neemt het label meer de rol van manager aan.
Verloren Inkomsten
Hoewel door deze nieuwe insteek de labels iets van hun verloren inkomstenstromen kunnen compenseren, gaat dat natuurlijk ten koste van de artiest. Gevestigde grote namen als Katy Perry en Pharrell Williams zullen die paar miljoenen wel kunnen missen en sowieso in de meeste gevallen over een betere deal kunnen onderhandelen. Degenen die het meest getroffen worden zijn de beginnende artiesten, die maar al te graag een contract met een major label tekenen en weinig tot geen ruimte hebben om te onderhandelen. Ondertussen is de muziekindustrie kwa inkomsten ook al weer terug op het niveau van 1992 en 2008, respectievelijk de jaren voor en na de grote inkomsten bubbel van de late jaren 90, waarin de cd verkoop en prijzen explosief stegen. Als de labels voor de jaren 90 konden overleven zonder 360 deals, valt er iets voor te zeggen dat ze dat nu ook zouden moeten kunnen, maar dat ze gewend zijn geraakt aan de grote inkomstenstromen van rond de eeuwwisseling en hun activiteiten daarop hebben afgesteld. Tegelijkertijd zijn er ook genoeg artiesten met 360 deals die enorm succesvol zijn geworden, gedeeltelijk door de grotere betrokkenheid van het label in alle aspecten van hun carrière, zoals Lady Gaga.
Weet met wie je in de boot stapt
Tegenwoordig is het voor nieuwe artiesten die een contract willen met een grote platenmaatschappij de norm geworden om een 360 deal te accepteren. Het is aan de artiest zich zo goed mogelijk te informeren en zich te laten representeren door een entertainment advocaat of andere professional met verstand van zaken om een zo eerlijk mogelijke deal te regelen voor een financieel gezonde carrière op de lange termijn.