De consument verwacht tegenwoordig dat alles online gratis wordt aangeboden. Of dit nou nieuws is, video content, professionele, hoogwaardige informatie over een plethora aan onderwerpen, muziek of zelfs boeken. Aan de ene kant is het een mooi gegeven dat deze rijkdom aan informatie en entertainment zo voor mensen over de hele wereld beschikbaar is, maar sinds de opkomst van het internet hebben o.a. media-bedrijven, uitgeverijen, platenmaatschappijen en ook de artiesten zelf zich zitten verbijten over hoe ze hun content konden monetiseren. Een van de vroege experimenten in die richting was toen Nine Inch Nails en Radiohead hun albums gratis online verspreidden, met de mogelijkheid voor luisteraars om vrijwillig geld te doneren. Dit was helaas geen doorslaand succes. Door de hulp van advertenties en betaalde streaming diensten en andere abonnementen en websites als patreon begint er nu eindelijk toch schot in te komen. Toch worden muziekopnames tegenwoordig vaker gezien als visitekaartje voor een live optreden dan als een product op zich. In veel opzichten hebben streaming diensten dus de rol van de radio overgenomen, terwijl het daadwerkelijke product de live show of merchandise is, en in sommige gevallen een langspeelplaat. Langzaam maar zeker begint de muziekindustrie zijn relatie met het internet dus te verbeteren en een plek in de digitale wereld te vinden.