Tegenwoordig is het mogelijk om een wereldwijde popster te worden zonder ook maar je slaapkamer uit te komen. Maar hoewel het aan de ene kant makkelijker dan ooit is om je muziek aan de wereld te laten horen, is het aan de andere kant ook lastiger omdat er veel meer concurrentie is. Hoe zorg je ervoor dat mensen je muziek horen terwijl letterlijk miljoenen anderen hetzelfde proberen te doen met hun eigen muziek? Je muziek op Soundcloud of zelfs iTunes of Spotify zetten kan iedereen, maar dan begint het echte werk pas. Natuurlijk helpt het als je muziek heel erg goed is, maar een pakkend verhaal, branding en deel zijn van een community zijn ook heel erg behulpzaam. In die zin is de muziekwereld niet eens zo erg verandert. Alleen is de open mic nu een stream of youtube video, kan een band over grote afstanden samenwerken via filesharing en Skype en zijn muziekscenes niet meer geconcentreerd in bepaalde steden of geografische locaties, maar op websites en online platforms. De tijd waarin muziek online slechts verspreidt werd via torrents en onbekende muziekfora voor de liefhebber is zeker over.
Streaming
Niet alleen heeft streaming de plek van cd’s en ingenomen, maar door op de gebruiker toegespitste slimme speellijsten kiezen mensen ook steeds vaker voor een abonnement op Spotify in plaats van de radio. Ook de grote platenmaatschappijen hebben dit ontdekt en nemen een groot stuk van de taart mee naar huis, net als in vroegere dagen met cd’s. Muzikanten moeten zich afvragen of dit het door het verdwijnen van de kosten van distributie en het gemak waarmee de muziek gedeeld kan worden nog waard is. Als artiesten ontdekken dat ze het net zo goed zelf kunnen doen, zullen de platenlabels iets in moeten leveren om nog een relevante keuze te blijven.
Muziekvideos
Youtube heeft op veel manieren de rol van MTV overgenomen. En waar je geluk en goede connecties moest hebben op je muziek op MTV of TMF te krijgen, is dat bij Youtube geheel gratis en snel te doen. Dit is ook het nadeel, omdat er door dit gemak maarliefst driehonderd uur aan video per minuut op Youtube wordt geüpload, waar je wel tussenuit moet zien te komen. Muziekvideo’s met miljoenen views voor bekende alternatieve bands, tot honderden miljoenen of zelfs miljarden views voor popartiesten als Maroon 5 en Justin Bieber zijn ondertussen geen uitzondering meer maar eerder de regel.
Onpersoonlijk en vergankelijk
Waar vroeger in een lokale muziekscene muzikanten hype konden creëren en elkaar konden helpen en naar nieuwe muzikale hoogten konden stuwen, is nu zowel het publiek als de competitie vaak verspreid over de hele wereld. Ook het contact met de fans is vaak anders; naast het langzaam een fanbase opbouwen via lokale optredens gaat het contact nu vaak ook via social media sites. Hierdoor moet een band goed uitkijken dat ze wel een groep aan trouwe fans creëren en behouden door genoeg persoonlijk uit te reiken via social media kanalen, maar ook de live optredens niet te vergeten.