Tegenwoordig is het makkelijk om tegen een redelijk laag budget thuis een hoogwaardig album op te nemen, waarna distributie via streaming diensten en online retailers voor een paar tientjes zo voor elkaar is. Wereldwijde marketing is tegenwoordig ook voor iedereen toegankelijk via social media sites als Twitter en Facebook en de video-sharing site Youtube. Het is daarom niet verassend dat steeds meer artiesten ervoor kiezen om onafhankelijk, zonder label of met een zelf opgericht label, hun muziek uit te geven. Enkele noemenswaardige voorbeelden zijn de alom geliefde en veelgeprezen rapper Chance The Rapper en indie-folk darling Sufjan Stevens. Er zijn echter wel enkele ‘ja maars’ in deze gevallen. Zo heeft Chance The Rapper zeer waarschijnlijk een deal met tech-gigant Apple, en is Sufjan Stevens actief in de indie scene, waarin het juist gewaardeerd wordt als je zo ver mogelijk van zelf-promotie en commercialisatie vandaan blijft. Toch lijkt de onafhankelijke artiest een fenomeen wat niet gestopt kan worden, in navolging van onafhankelijk video creators op Youtube, onafhankelijk nieuwswebsites en onafhankelijke schrijvers die miljoenen verdienen door het publiceren van hun boeken op Amazon en vergelijkbare sites. De directe lijn van communicatie met fans lijkt tegenwoordig ook gewaardeerd te worden boven gestreamlinede, gladde marketing campagnes uit de hoogtijdagen van de boybands en popsterren als Britney Spears.