Press "Enter" to skip to content

Takken binnen de muziekindustrie die van een CRM-systeem kunnen profiteren

Het doel van een CRM-systeem is in feite om de klantrelaties van een bedrijf of organisatie naar een hoger plan te tillen. Het beheer van de grote stroom aan belangrijke data van je klantrelaties wordt er eenvoudiger, veiliger en overzichtelijker door, maar je kunt tegenwoordig echter op nog veel meer vlakken rendement behalen door een CRM-systeem te integreren. Zo is er enorm veel winst te behalen op het vlak van marketing, verkoop en e-commerce. Je kunt dus wel stellen dat een CRM-systeem voor nagenoeg elke branche interessante voordelen biedt. Voor de verschillende takken binnen de muziekindustrie geldt dit uiteraard evengoed. We vertellen je graag op welke vlakken het systeem voordelen kan bieden.

Muziekscholen en -opleidingen

Wat betreft de educatieve tak binnen de muziekindustrie – denk aan muziekscholen, muziekinstituten, conservatoria en ga zo maar door – is een betrouwbaar CRM-systeem vooral praktisch bij de registratie van studenten, de ledenadministratie, het inplannen van lessen en de financiële afwikkeling.

Muziekstudio’s en platenlabels

Over het algemeen zal een muziekstudio zelf voor het werven van klanten moeten zorgen. Vaak wordt er gewerkt op basis van verhuur van (een gedeelte van) de studio. Muzikanten en bands kunnen zo’n studio dan voor enkele uren, dagen of zelfs voor langere tijd huren, zodat zij hun nieuwe single of album in alle rust kunnen opnemen waarbij zij gebruik kunnen maken van de aanwezige apparatuur. Een muziekstudio kan een CRM-systeem van lime-technologies.nl daarom heel goed gebruiken, gezien de vele mogelijkheden die het biedt. Zo is met behulp van dit systeem een gerichte marketing mogelijk waarmee de studio zichzelf onder de aandacht kan brengen en wanneer de reserveringen eenmaal binnenstromen is het gebruik van een overzichtelijke planningsfunctie uiteraard van belang.

Platenlabels daarentegen zullen een CRM-systeem hoofdzakelijk gebruiken voor het onderhouden van een solide en betrouwbare communicatie tussen het label en de gecontracteerde muzikanten of componisten. Platenlabels bieden een muzikant namelijk talrijke mogelijkheden en het is voor veel jonge artiesten dan ook het ultieme doel om door een platenlabel gecontracteerd te worden. Hierdoor komt het helaas nogal eens voor dat onervaren artiesten zich in hun enthousiasme een recorddeal in de maag laten splitsen, zonder precies te weten wat er allemaal in de kleine lettertjes van het contract staat vermeld. Wanneer je een platenlabel runt gaan we er even vanuit dat je enkel het beste voor hebt met de muzikanten, maar het maken van foutjes is echter menselijk. Zo kan het voorkomen dat een uitbetaling niet tijdig voldaan is, dat afspraken niet goed zijn gecommuniceerd en zo zijn er nog wel een aantal voorbeelden te noemen. Met een goed CRM-systeem behoed je jouw platenlabel in feite voor dergelijke vergissingen en tekortkomingen.

tribes